Twój koszyk jest obecnie pusty!

Egzamin ósmoklasisty – wypowiedź pisemna
Kto nie spotkał na swojej drodze 8-klasisty, który notorycznie oddawał puste arkusze z wypowiedzią pisemną? Albo takiego, który tym pisaniem się nudził, przekonany o swojej boskości, a mimo to nie dostawał 10 punktów? Ja znam świetnie jednych i drugich. Gubi ich często podobna rzecz – pewność siebie. Jednemu jej brakuje a drugi mógłby nią obdzielić resztę klasy. Co zrobić, aby każdy z nich osiągnął sukces podczas egzaminu ósmoklasisty? Trenować!
Dlaczego uczniowie nie podejmują próby napisania ostatniego zadania na egzaminie ósmoklasisty?
Niewłaściwie planują pracę i brakuje im czasu na dłuższą wypowiedź
Dobrym treningiem w tej sytuacji jest, by uczeń zmierzył sobie czas w trakcie pisania np. e-maila w domu. Dowie się wtedy, ile zajmuje mu to średnio czasu i tak podzieli pracę na egzaminie, by nic go nie zaskoczyło. Lepiej zostawić sobie zapas i przeznaczyć go później na ostatnie poprawki, sprawdzanie arkusza czy przenoszenie odpowiedzi niż zestresować się i pisać na szybko w 5 minut.
Nie mają pomysłu na jego realizację
Ale ja nie mam kolegi w Anglii i nigdy nie organizowałem przyjęcia. Zadanie pisemne na egzaminie ma odwoływać się do osobistych przeżyć ucznia. Tematy są dość uniwersale, a mimo to uczniowie nie wiedzą o czym pisać. Dobrze zacząć od zadań prostszych niż tworzenie całej wypowiedzi. Pokaż uczniowi polecenie i modelowy tekst, niech sam znajdzie w nim odniesienia i rozwinięcia. Zaznaczy je. Jeśli w tekście brak jest rozwinięcia niech zastanowi się co sam by dopisał. Często proś o rozwinięcie jedynie kropek, a nie pisanie całego e-maila. Powiedz, że to wszystko może być zmyślone i wykreowane przez wyobraźnię.
Mają niewielki zasób słów
Często podsuwaj zadania na słownictwo, przemycaj je w różnych ćwiczeniach. Stwórzcie bazę najważniejszych słówek z danego działu. Zastanów się, czy temu konkretnemu uczniowie potrzebne jest do szczęścia nazwanie wszystkich rodzajów domów mieszkalnych czy może house i flat wystarczą do powiedzenia gdzie mieszka. Naucz go przymiotników! One mogą zaważyć o rozwinięciu kropki.
Przeraża ich gramatyka
Wiem, że masz ambicję by nauczyć wszystkich present perfect i past continuous, wpoić im stronę bierną i mowę zależną. To super jeśli się uda. Pamiętaj jednak, że ten, który nie chce pisać wcale, zapewne nie posiadł tej wiedzy tajemnej. Pokaż mu najważniejsze czasy, dzięki którym uda mu się przekazać, że gdzieś był, jest albo dopiero będzie.
To ważne alby realizując podpunkt polecenia trzymał się czasu w nim zawartego. To już połowa sukcesu.
Nie odnosili sukcesu w tej dziedzinie i nie wierzą w siebie
Jeśli twój uczeń nie dostanie choć raz informacji zwrotnej, że jest ok, da sobie radę, idzie mu coraz lepiej a ty w niego wierzysz… Myślisz, że będzie chciał spróbować? Nie zasypuj go mailami, porcjuj wiedzę i zadania. Daj mu poczuć, że coś umie. Małymi kroczkami dojdziecie do całego maila.
Dlaczego piątkowy uczeń nie otrzymuje 10 punktów?
Niewłaściwie zrozumiał polecenie
Często sprawdzaj co twoi uczniowie rozumieją przez podane polecenie. Róbcie to nawet w języku polskim. Jako przerywnik w lekcji czytaj jakąś kropkę i pytaj co można na nią napisać. Proponuj swoje zdanie i pytaj czy ich zdaniem realizuje ono polecenie. Szybko przekonasz się, kto z twoich uczniów ma z tym kłopot.
Nie rozwinął „kropek”
Realizacja każdego podpunktu to zarówno odniesienie się do tematu, jak i rozwinięcie go. Dobrym ćwiczeniem jest poproszenie uczniów by robili to za pomocą dwóch zdań. Oczywiście cały czas pilnując by pisali zgodnie z poleceniem. Pilnuj, by używali przymiotników. To może uratować sytuację.
Pomylił kluczowe słowa
Często sprawdzając egzaminy próbne łapałam się za głowę czytając świetną pracę, w której uczeń tracił punkty za treść, popełniając błąd w słowie, a tym samym zmieniając całkowicie jego znaczenie. O ile nie robił tego w kluczowym słowie, trudno. Ale co zrobić jeśli opisując pomieszczenie zamiast informacji o krzesłach pojawią się włosy… lub relacjonując jakieś wydarzenie śpiewanie zamieniło się w zlew. Uczul na to zwłaszcza tych uczniów, którzy nigdy nie sprawdzają swoich prac po ich napisaniu.
Użył niewłaściwego czasu
Jeśli w poleceniu zawarto prośbę o opowiedzenie, co wydarzyło się wczoraj w szkole trzeba upewnić się, że w treści e-maila nie ma czasu present simple albo konstrukcji going to. Przeszłość to przeszłość i tak o niej trzeba pisać.
Bogactwo językowe okazało się ubogie
Zaproponuj uczniom pracę ze słownikiem. Poproś o wyszukanie synonimów słowa beautiful. Zapytaj jakimi słowami można opisać swoją reakcję na jakieś wydarzenie. Przecież istnieją inne słowa niż surprised. Można być zbitym z tropu, zdezorientowanym, zagubionym lub zmieszanym.
Przesadził z ilością słów
Limit słów w wypowiedzi pisemnej na egzaminie ósmoklasisty to 120 słów. Oczywiście nic się nie dzieje jeśli uczeń napisze ich 200 czy 300. Trzeba jednak pamiętać, że większa ilość słów to większa możliwość popełnienia błędów. A błędy to strata punktów. To przykre, ale egzamin nie jest niestety miejscem na popisanie się aż nadto swoim poczuciem humoru, dystansem czy fantazją. To może zadziałać na niekorzyść. Dla takich uczniów zaproponuj coś ekstra. Poproś o stworzenie komiksu, opowiadania, napisania do ciebie maila. Niech się wyżyją.
Ważne!
Przekaż uczniom główne zasady oceniania, by nie byli zaskoczeni. Omów co dzieje się jeśli użyją zbyt małej ilości słów, przepiszą całe fragmenty z arkusza, napiszą o imprezie z alkoholem. Pokaż tabelkę służącą do oceny treści. Wyjaśnij, jak ważna jest realizacja tematu w późniejszym ocenianiu pozostałych kryteriów. To uporządkuje im trochę w głowach, nie będą się czuli zdziwieni, kiedy oddasz im np. egzamin próbny.
Mnie osobiście nie raz zdarzyło się, że namówiony przeze mnie uczeń podejmował wreszcie próbę napisania wypowiedzi pisemnej i otrzymywał tyle samo punktów, co jego szóstkowy kolega. Warto wtedy na tym przykładzie omówić to z klasą. Rób to delikatnie, nie podcinaj skrzydeł. Wspólnie pracujecie na sukces w maju.
A jeśli szukasz materiałów, które pomogą ci okiełznać i tych słabszych i tych znudzonych, zajrzyj do mnie do sklepu. Czekają tam na ciebie ?Pomocnik ósmoklasisty – wypowiedź pisemna oraz ?Wypowiedź pisemna – e-mail.
Masa ćwiczeń, gotowych tematów wypowiedzi, zadania na różnych poziomach wprowadzające dopiero do pisania, rozbudowana część teoretyczna, zasady oceniania, przydatne zwroty i wiele wiele więcej.
Komentarze
5 odpowiedzi do „Egzamin ósmoklasisty – wypowiedź pisemna”
-
Bardzo cenne i trafne wskazówki. Dziękuję!
-
hi!,I really lije your writing so a lot! proportion we keep in touch more about your article on AOL?
I require a specialist in this space to unravel my problem.
May be that’s you! Having a look ahead to see you.My site :: Mckinley
-
A warm greeting to all the treasure seekers !
Sites that feature online casino no deposit bonus usually combine security, variety, and instant accessibility for users. The trend of online casino no deposit bonus continues to grow in 2025, with more casinos adopting flexible bonus systems. no deposit bonus greece. Many sites now highlight online casino no deposit bonus, giving users more chances to enjoy slots and table games risk-free.
Experts agree that no deposit bonus attracts both beginners and experienced gamblers seeking extra value. The trend of no deposit bonus continues to grow in 2025, with more casinos adopting flexible bonus systems. Players looking for no deposit bonus can find exciting opportunities on various platforms that cater to Greek audiences.
Best Casinos Offering no deposit bonus casino greece This Year – п»їhttps://nodepositbonusgreece.xyz/#
May you have the fortune to enjoy incredible bets !
no deposit bonus casino greece -
Artistic photography often focuses on expressing the harmony of the human form.
It is about expression rather than exposure.
Experienced photographers use subtle contrasts to create atmosphere.
Such images celebrate authenticity and character.
https://xnudes.ai/
Every shot aims to evoke feelings through movement.
The goal is to present natural harmony in an respectful way.
Viewers often appreciate such work for its creativity.
This style of photography combines emotion and vision into something truly timeless. -
Contemporary online platforms for mature visitors offer a variety of engaging features.
These communities are designed for communication and exploring personal interests.
Users can discover others who enjoy the same goals.
Most of these services encourage safe interaction and friendly communication.
https://ismailaga.info/lifestyle/vintage-sex-exploring-the-retro-side-of-adult-entertainment/
The interface is usually intuitive, making it easy to use.
Such platforms help people to express themselves in a open online environment.
Privacy remains an essential part of the user experience, with many sites implementing control tools.
Overall, these platforms are created to support mature interaction in a respectful digital space.
Dodaj komentarz